Iruña-Veleiako aurkikuntzen benetakotasuna defendatzea euskal nazioaren aldeko borrokaren baitan kokatzen da
Aipamen hau egitea guztiz ezinbestekoa zaigu, benetakotasunaren aurkariak euskal nazioaren ukatzaileak izaten direlako gehientsuenetan.
Arabako Iruña edo Veleia hirian erromatarren garaian hitz egiten zen euskararen estalketari buruzko albisteak.
Aipamen hau egitea guztiz ezinbestekoa zaigu, benetakotasunaren aurkariak euskal nazioaren ukatzaileak izaten direlako gehientsuenetan.
Ziur aski, nire itxaropen inozoa da istorio honek guztiak balioren bat izatea antzeko trantze batean dagoenarentzat, egoera malapartatu honetara eraman nauten akatsak egin ez ditzan.
Mesedez, arren, argitaratu Iruña-Veleiako grafitoen inguruko albisteak. Euskal gizarteak gai hau behar den moduan ezagutu beharko luke.
Irulegiko objektuaren aurkikuntza eta bere inguruabarrak behatzean, pertsona askori Iruña-Veleiako grafitiak etorri zaizkigu burura.
Durango-Landakon izango da urriaren 26an 4. Biltzarra.
Talde txiki batek egindako manipulazioak eragin du euskaldun askok sinistea Iruña-Veleiako grafitoak faltsuak direla.
Zirkua den ala ez jakiteko bide bakarra indusketak egitea da, baina AFAk ez omen du horretarako asmorik.
Auzitan jarri diren grafitoez arituko gara eta hauek ezagutzeko aukera izango dugu.
Durango-Landako Elkartegian, 2024ko urriaren 26an hizlarien ponentziei esker azken ikerketak ezagutu ahal izango ditugu, eta baita azken suntsiketak ere.
Duela 18 urteko ekainean Iruña-Veleiako grafitoen berri izaten hasi ginen. Berri pozgarria euskaldunontzat.
Froga posibleak ezkutaraztea eta zinpean egindako deklarazioak isiltzea legezkoa ote den galdetzen diot neure buruari. Argitzea komeniko litzatekeen beste hainbat gauza ere argitu gabe gelditzen da.
Joaquín Gorrochateguiri eman berri dioten Ikerketa Saria dela-eta, SOS Iruña-Veleiak prentsa-ohar hau atera du. Nekez ahaztuko dugu Gorrochateguik gai honetan betetako jazarle-funtzioa.
Balizko eta egiazko konspirazioen garai honetan iritzi desberdinak plazaratzea zaila da, gizarte demokrataren kontrako erasotzat har daitezkeelako. Hori da boteretik erabiltzen den taktika kritikak ezerezean uzteko.
“Mirariak Lurdesen” atera zitzaion Idoia Filloyri, Iruña-Veleiako hiri erromatarraren kanpoaldean aurkitutako platereko grafitoa faltsua zela entzun zuenean.
Arazoaren gakoa da euskaldunek ez daukagula historia akademiarik, euskara batua eta Euskaltzaindia ditugun bezala. Eskola-ikastola eta unibertsitateetan gure historia gutxi irakasten da eta beti frantses edo espainolen historiaren parte bezala.
Bisitan zehar hainbat gai jorratuko ditugu; auzi judiziala, gauden egoerari buruzko gure irakurketa, grafitoak benetakoak diren ala ez behingoz argitzeko ze proposatzen dugun, eta aztarnategiaren historia argitzen saiatzen gara, betiere Euskal Herriko historian txertatuta.
Martxoaren 10ean Iruña-Veleiako aztarnategian egin genuen bisita gidatu bereziaren bideoa doa hemen.
Martxoaren 10ean goizeko 11etan aztarnategiko aparkalekuan elkartuko gara. Azken hilabeteotan hondeamakinarekin aztarnategiko hainbat gunetan suntsiketak egin dituzte. Bertaratu garen herritarrok horren lekuko izan gara.
Une honetan borroka ideologiko handia dago. Euskaldunok kontziente izan beharko ginateke eraso ezkutu honen irismena norainokoa izan daitekeen eta nortzuk ari diren bultzatzen.
Iruña Veleia Martxan-ek antolatutako bisita gidatuaren bideoa da hau. Arabako Foru Aldundiak bertan egindako triskantza gelditzeko, epaitegian salaketa jartzeaz gain, urtarrilaren 28an Gasteizen manifestazioa deitu dute.
12:00etan Arabako Foru Aldunditik abiatuko da manifestazioa. Iruña-Veleiako aztarnategiaren zati bat erabat suntsitu dute eta hor zeuden estratu arkeologiko guztiak betiko galdu dira.
15 urte bete dira Arabako Aldundiko Kultura Sailak Iruña-Veleiako ez-ohiko aurkikuntzak bahitu zituenetik eta Eliseo Gil eta Idoia Filloy, Lurmen taldea, aztarnategitik bota zituenetik.
Aldundiak iraintze eta deskalifikazioan baino ez du oinarritu bere erantzuna, elkarte hauek “negazionistatzat” eta “konspiranoikotzat” hartuz.
Auziak mutur asko ditu oraindik solte. Bereziki Eliseo Gil-i ekarri dion sufrikario handiaz gain, grafitoei ez zaie inolako datazio-frogarik egin.
Pertsona dislexikoak ez du irakurtzen idatzirik dagoen bezala, baizik eta hitz batean idatzita dauden bi letra trukatu ohi ditu irakurtzerakoan. Kasu honetan faltsifikatzaileak idatzi egiten du, eta ez trukatu, letra berri bat.
Gose greba bukatutakoan agerraldia egin zen Eusko Legebiltzarrean, 2021eko otsailaren 19an. Euskera, euskaldunon ondarea eta historiari egindako erasorik handienetarikoaren aurrean ez al dute ezer esango? Isilik jarraituko al dute?
Zeramika puskak, burnizko iltzeak, hezurrak, ikatza —bertan labe bat egon zitekeenaren seinale, edo etxe bat—. Eskabadorarekin doaz aurrera eta atzera, betiko legez.
Irulegiko eskuaren zein Oiz mendiko aztarnen aurkikuntzak zaplazteko ederra suposatu du teoria berantiarrarentzat.
Nori sinistu? Akusazioaren hiru lekukoei sinistu behar al diegu, hau da, epaiketan memoria galdu zutenei?
Zer misterio ezkutatzen ote dute garbitu eztako 61 kaxa horiek? Bada garaia egia jakiteko…
Oraingoan ‘baskoniko’ hitza asmatu dute, lehenago ‘akitaniera’ bezala. Zergatik ez ‘euskara zaharra’, ´euskara arkaikoa’ edo ´protoeuskara’ deitu? Edo ‘euskaroa’, lehengo hizkuntzalariek bezala. Edo ‘euskara’ soilik.
Zer dauka ezberdinik edo zein da ezberdintasuna oraingo aurkikuntza honen eta orain arteko egoeraren aurrean?
Froga arkeometriko hauen bitartez, grafito hauek benetazkoak edo faltsuak diren behin betikoz argi genezake.
Aztarnategiko aparkalekuan, goizeko 11etan. Datazio falta eta «euskalduntze berantiarra» fartsa agerian.
11:00etatik 13:30etara. Indusketan topatutako euskal grafitoak, zigor-epaiketa, hiriaren desagerpena, Bagaudak, euskalduntze berantiarraren gezurrak eta galderak. Doakoa. Zabaldu. Etorri.
Iruña-Veleia Martxan-eko kideek borrokan jarraituko dute gai hau zientifikoki argitu arte.
Ospatu ditugun lehen Iruña Veleiako Festa hauetan debekatzen zaizkigun aurkikuntzen eta hauen benetakotasunaren aldarrikapena uztartu ditugu festa herrikoiarekin, erromeriaren bidez.
Hamaika aldiz datazioak eskatu dira, baita harresia garbitzean agerian geratu den ATA idazkuna babes dezala ere, eta babesteko hitz eman du behintzat.