kontakizunak

Euskalduntze berantiarra, Iruña-Veleiako grafitoak izutzeko mamua

Gómez Moreno, Sánchez Albornoz eta beste batzuk dira “Baskoitze berantiarraren” teoriaren gurasoak. Teoria minoritarioa eta akademikoki garrantzi txikikoa, baina 2011n berpiztarazia eta 2014an hauspotua.

2

Juan Martin Elexpuru

Euskal idazlea eta filologoa. Bergara

Betidanik ziurtzat jo da baskoiak euskaldunak zirela, eta baita barduliarrak eta karistiarrak ere. Beroiez eta autrigoiez zalantza gehiago egon da, eta izan da lurralde mistoak zirela eta, erromatarrek lurralde horiek inbaditu zituztenean, zeltek eta euskaldunek norgehiagoka zihardutela iradoki duenik ere.

/ kondaira.net

Hau izan da, gutxi gorabehera, Barandiaran, Caro Baroja, Tovar, Mitxelena eta abarren mapa klasikoa. Dena dela,1927an Adolf Schulten historialari alemanak iradoki zuen baskoiek, inperio erromatarren erorketa probestuz, mendebaldera jo zutela eta barduliarren eta karistiarren lurraldeez nagusitu zirela. Gómez Moreno, Sánchez Albornoz eta beste batzuek interpretatuko dute tribu horiek ez zirela euskaldunak, lurralde horietako epigrafia erromatarrean izen euskaldunik ez dela agertzen argudiatuz. Horiek izango dira “Baskoitze berantiarraren” teoriaren gurasoak.

Teoria minoritarioa, garrantzi txikikoa izan da mundu akademikoan. 2011n teoria berpiztu zuten eta beste salto bat egin zuen: “Baskoiak ere ez ziren euskaldunak”. Hegoaldea akitaniarrek euskaldundu omen zuten Goi Erdi Aroan. Hori dio Joseba Abaituak eta Mikel Unzuetak idatziriko txostenak, eta Alberto Santanak 2014an zuzendutako dokumentalak.

“Euskalduntze berantiarraren teoria”. Eskaintzen dituzten frogak, teoria klasikoaren berdintsuak: ez omen dago euskararen presentzia sendorik garai hartako epigrafian eta toponimian. Kasualitatea; apur bat lehenago, 2008an, faltsutzat joko ditu Batzorde batek Iruña-Veleiako grafito bereziak, tartean euskarazko hitzak eta esaldiak. Eta, nahiz eta batzordekideen txostenetan ez den euskalduntze berantiarra zuzenean aipatzen, sare sozialetan presentzia handia du gaiak. Eta argudiaketa oso sinplea da: Araban, Euskal Herriko mendebalde osoan bezala, ez bazen euskaraz egiten, nola agertuko da hainbeste euskara Iruña-Veleian? Beraz, grafitoak faltsuak dira.

Martin Almagro Gorbea, Real Academia de la Historia-ko “anticuario perpetuo”a, izango da aldarrikatzaile nagusienetakoa. Argitu behar da ez dagoela agiri historikorik, aztarna arkeologikorik edo bestelakorik akitaniarren edo baskoien inbasio bat iradokitzen duenik. Gainera, gogoratu behar da hilarri eta ara ugari agertu dela Hego Euskal Herrian euskarazko izenekin; gutxienez badira hogei Mendebaldean (gehi Iruña-Veleiako 50 grafito) eta beste berrogei bat Nafarroan, Sorian eta Aragoin. Irulegiko Eskua, azken aurkikuntza. Toponimian ere ugari dira euskarazko leku-izenak Mendebaldean zein Ekialdean.

* * *

Ikusi hemen Juan Martin Elexpururen hitzaldi osoa, Iruña-Veleiaren IV. Biltzarrean, Durangon 2024-10-26an:

Nahi baduzu, Independenteak aurrera egin dezan lagundu dezakezu. Idatziz, itzuliz, janariz, irudigintzan, bideogintzan, bertsotan, diseinuan, informatikan, psikologia klinikoan, abokatutzan edo diruz ere bai. Ziberjazarpenari aurre! INDEPENDENTEA LAGUNDU >

Honen harira

2 erantzun “Euskalduntze berantiarra, Iruña-Veleiako grafitoak izutzeko mamua” bidalketan

  1. Sumintzen nau, baina ez nau ustekabean harrapatzen. Horixe egiten dute historiaren benetako faltsifikatzaileek, egiaren benetako ukatzaileek. Kontakizun bat idatzi dute, euskarari buruz, kristautasunari buruz, eta beste mila gauzari buruz. Eta beraien kontakizunak ukaezinak badira, ez dago horri buruzko eztabaidarik. “Plandemian” argigarria izan zen, eta bertsio ofizialak onartzen ez dituena “negazionistak” edo egiaren faltsutzaileak gara. Jada ez dago lekurik bigarren, hirugarren edo laugarren iritzi baterako, eta horiekin batera argudioak, dokumentazioa, informazioa eta txandaren bertsio ofiziala erabat edo partzialki okertuta dagoela erakusten duen erakustaldi zehatza izanda ere. Euskal Herriaren etsaiak, euskararen herria, zeina gabe Euskal Herriak bere horretan existitzeari utziko bailioke, fetitxe bihurtzeko, beren negozio ilunetarako eta irabazi pertsonaletarako eta bere ingurukoentzat komeni zaien historia idazten ari dira. Aldi berean, gizateriaren aurkako etsaien klubean daude, kalapita horrek mundu osoan interesatzen ez zaien historia suntsitzen du. Etorkizun zalantzagarri batera kondenatzen gaitu, erabateko kontrolera, beldurrera, buru-hustuketara… Gaur irakurri dudanez, “benetako” inskripzio faltsu bat dago: Iñigo Cabacasen “oroimenez” Bilbon jarri duten eskultura batena. Bertan, “argitu gabeko kasua” inskripzioa irakur daiteke, Lakuako Gobernuaren eta Gogoraren “Memoriaren erretratuak” liburuan oinarrituta. Datu garrantzitsua da Gogora Institutuko zuzendaria Alberto Alonso (PSOE) dela, Eliseo Gilen aurkako lekuko izan zena egin zioten epaiketa fartsan. Denok dakigu Iñigo Cabacas Ertzaintzak hil zuela, Bilboko María Díaz de Haro kalezuloan festa eta jendetza baketsu bati tiro egin ziotelako, zauritzeko, mutilatzeko eta hiltzeko asmoz, eta hori argi eta garbi dago. Argitu ez dena da zein ertzainek egin zuen Iñigo harrapatu zuen tiroa. Eta ez da egin, ahal izan duten oztopo guztiak jarri dituztelako. Egia hori ere ez zaie gustatzen, Ertzaintzaren “izen ona” mantendu behar dute, eta horrela berriro gezurra esaten dute, suntsitutako guraso batzuen mina behin eta berriz eragiten. Egia ezingo da inoiz ukatu. Egia ukatzeak benetako “negazionista” bihurtzen zaituzte, guztiontzako bizitza duin baten suntsitzaile.

Utzi iruzkina

Azken artikuluak