Nahasmen orokortuaren aurrean, euskal izenen lehen bilduma orokorra
Gezurra dirudien arren, euskararen historiaren azterketan antzinateko epigrafeak beti erdigunean egon badira ere, orain arte ez da horien katalogo edo zerrendarik argitaratu.
Gezurra dirudien arren, euskararen historiaren azterketan antzinateko epigrafeak beti erdigunean egon badira ere, orain arte ez da horien katalogo edo zerrendarik argitaratu.
Euskal Herria eta bere eskubide kultural eta linguistikoak defendatzen dituztenek ez dute inola ere babestu egiaren bilaketa. Edo, are okerragoa dena, beste aldera begiratu dute.
Gómez Moreno, Sánchez Albornoz eta beste batzuk dira “Baskoitze berantiarraren” teoriaren gurasoak. Teoria minoritarioa eta akademikoki garrantzi txikikoa, baina 2011n berpiztarazia eta 2014an hauspotua.
Aipamen hau egitea guztiz ezinbestekoa zaigu, benetakotasunaren aurkariak euskal nazioaren ukatzaileak izaten direlako gehientsuenetan.
Ziur aski, nire itxaropen inozoa da istorio honek guztiak balioren bat izatea antzeko trantze batean dagoenarentzat, egoera malapartatu honetara eraman nauten akatsak egin ez ditzan.
Gaurko egunez 1661ean frantziar tirano arrotzek burua moztuz erail zuten Beñat Goienetxe.
Mesedez, arren, argitaratu Iruña-Veleiako grafitoen inguruko albisteak. Euskal gizarteak gai hau behar den moduan ezagutu beharko luke.
Irulegiko objektuaren aurkikuntza eta bere inguruabarrak behatzean, pertsona askori Iruña-Veleiako grafitiak etorri zaizkigu burura.
Herritarren arteko giza zubiak txikituta gelditu ziren 1936an. Martzillan bakarrik, 37 pertsona erail zituzten faxistek, fusilatuta.
XX. mende hasierako gizonik aberatsenak bere ikuspegi kapitalista sutsua inposatu zuen medikuntzan, bere beste negozio-iturri bat bezala.
Zer izan ginen eta noraino heldu ginen oroitzeko balio du, baina harriak hor dirau plaka xixtrin bat barik, herri honen amnesiaren ikur.
Oraingo jokoa zuzena bada, lehenagokoa okerra. Eta lehenagokoek zer egingo ote zuketen hau horrela izango zela jakin izan balute?
Auzitan jarri diren grafitoez arituko gara eta hauek ezagutzeko aukera izango dugu.
Nazio bat gara eta estatu nahi dugu berriz izan, euskal errepublika nahi dugu izan. Gure konstituzio bakarra gora Euskadi askatuta da.
Narrazio bat entzun edo irakurtzean, orainaldia gainditzen da eta etorkizunera begira jartzen gaitu. Orreagakoa, egungo memoriaren prekarietatean, erregistratu eta zabaldu beharreko askatasun ekintza da.
Harritu bai, baina gehiegi ere ez ginen harritu; “déjà vu” usaina hartu genion notiziari
Teresa, bi gerratan ibilia, eta orain ezin bizi Ukraina eta Errusiaren arteko gerra eroa ikusiz. Badirudi gizateria, behin eta berriz, egindako akatsak errepikatzera kondenaturik dagoela.
Joaquín Gorrochateguiri eman berri dioten Ikerketa Saria dela-eta, SOS Iruña-Veleiak prentsa-ohar hau atera du. Nekez ahaztuko dugu Gorrochateguik gai honetan betetako jazarle-funtzioa.
Urteetan, utzikeriagatik, Bizkaiko historiaren zati hau ezkutuan laga da. Malmasinen, adibidez, beste nafar gaztelu baten agerpenak kezkatu egin ditu indusketetako arduradunak.
“Mirariak Lurdesen” atera zitzaion Idoia Filloyri, Iruña-Veleiako hiri erromatarraren kanpoaldean aurkitutako platereko grafitoa faltsua zela entzun zuenean.
Arazoaren gakoa da euskaldunek ez daukagula historia akademiarik, euskara batua eta Euskaltzaindia ditugun bezala. Eskola-ikastola eta unibertsitateetan gure historia gutxi irakasten da eta beti frantses edo espainolen historiaren parte bezala.
Gure iraganaz jabetuta soilik izango gara gure etorkizunaren jabe. Horregatik eta horretarako, Bizkaian gure historia berreskuratzeko ahalegina egin nahi dugu.
Martxoaren 10ean Iruña-Veleiako aztarnategian egin genuen bisita gidatu bereziaren bideoa doa hemen.
Espainiera eta frantsesa ‘gureak’ dira? Euskal Herriko hizkuntzak badira, zergatik inposatu dizkigute armen, legeen, erbesteratze eta okupazio bitartez? Oso ‘guretasun’ bitxia iruditzen zait.
Martxoaren 10ean goizeko 11etan aztarnategiko aparkalekuan elkartuko gara. Azken hilabeteotan hondeamakinarekin aztarnategiko hainbat gunetan suntsiketak egin dituzte. Bertaratu garen herritarrok horren lekuko izan gara.
Noiz eta zergatik sortu zen martxoaren 8a? Zeintzuk izan ziren martxoaren 8a Emakumeen Nazioarteko Eguna izendatzea eragin zuten gertakizun historiko eta aldarrikapenak? Nor edo nortzuk izan ziren egun honen ospakizuna proposatu edota bultzatu zutenak?
Gure historia guk idazten ez badugu, gure oroimena ez da hutsik geratuko, besteak arduratuko dira hura idazteaz.
Lehen Gerla Handira bidalitako milaka euskal gazteetako bat izana, Abeberri Ziburuko alkate ezkertiarra izan zen Petainek garbiketa politikoa agindu eta kargugabetu zuten arte.
Hemen duzue Bizkarsoro filmari buruzko kronikatxoa. Emanaldiaren ondorengo solasaldi bukaeran Manex aktore eta zuzendari laguntzaileak eskatu zigun pelikularen propaganda egiteko, eta horrela egin dut.
Stalin lotsatu egiten zen inoiz galdu omen ez zuen bere georgiar azentuaz, betiere barregarria, zentralisten ikuspegitik.
Miresgarria da zein bide luze eta korapilatsua egin duten hizkuntzek, ahoz ahoz eta mendez mende, etxeko hurbilenei izenak emateko.
1963ko “Gudariaren aita” filmeko aktore nagusiak sobietarren garaiko georgiar nekazari idealizatuaren irudia gorpuzten du eta, gainera, georgiarra da, Stalin bezala.
Irakasle, nazien kontrako erresistentziako kide… baionar honek gazte-gaztetatik hartu zuen gizateriarekiko konpromisoa.
Oraingoan ere herri jakintzari dagokio proposamenak egitea eta lantzea, eztabaida sustatzea eta, denon ekarpenen arteko kontrastearekin, bidea egitea.
Bigarren Mundu Gerrak Europa osoa odol eta sufrikarioz blaitu zuen, baita gure Euskal Herria ere, Iparraldeko hiru lurraldeak gehienbat.
Kuriosoa da gure nazioaren sorkuntzaren azalpena, unibertsitateko historialarien lana izan beharko zukeena, historiazaleengandik entzutea, aipatu historialariek diskurtso espainola lantzen duten bitartean.
Ez dakigu nor izan zen olerki horren egilea eta zein urtetan egina den, baina ahoz aho hedatu zen eta gaurko egunetaraino bizi-bizirik iritsi da.
Lope Agirrek errespetu handian zituen Amerikako indioak, kitxuaz ikasi zuen eta kitxuaz mintzatzen zen beti Elbira alabarekin.
Gose greba bukatutakoan agerraldia egin zen Eusko Legebiltzarrean, 2021eko otsailaren 19an. Euskera, euskaldunon ondarea eta historiari egindako erasorik handienetarikoaren aurrean ez al dute ezer esango? Isilik jarraituko al dute?