Gure antzinako arbasoek buru-eskema antzeko batzuk zituzten, mundua hobeto ulertu ahal izateko, “mundu-ereduak” edo “ardatzak” zeritzotenak: bi-ereduko ardatza (bipolarra); “eredu hirukoitza” eta “eredu laukoitza” (tetramorfoa).
Ardatz horietariko bakoitza, gainera, kolore-zenbaki-elementu jakin batekin elkarlotuta zegoen. Hots, zehazki: eredu bipolarrari Zuria eta Beltza koloreak zegozkion; eredu hirukoitzari, aldiz, Zuria/Beltza/Gorria; eta eredu laukoitzari (tetramorfoari) Zuria/Beltza/Gorria eta Horia (azken honek “emankortasuna” adierazten zuelarik).
Igarriko zenutenez, Maskaradari dagokion eredua, eredu edo ardatz hirukoitza da: Gorria, Zuria eta Beltza; hots, beltzez jantzitako pertsonaiak (Pitxu eta gainontzeko beltzak); zuriz jantzitakoak (Jaun-Anderea, osagileak…); eta gorriz jantzitakoak (Txerrero eta gainerako gorriak).
Baina hori baino gehiago dago. Kolore bakoitzak bere esangura zeukan, finkoa, inoiz aldatzen ez zena. Hona hemen koloreen asanahiak (A. Ortiz-Osesek esandakoari jarraiki):
- Beltza/arrea kolorearen adierazpenak: lubeltza, lur emankorra (humus), lurpea, ikatza, ur barrena, kaosa eta bizitzaren hastapena, adur beltza, energia eta bizitza, lauburua ezkerretara (Pitxu beltza da Kaosaren adierazpen gorena, populuak gehien maite duena). Izan ere, Bizitza Kaosetik sortzen baita.
- Zuria/urdina kolorearen esangura: Ilargi, ur goiena, gau argia, asturuak, airekoak, zibilizazioa eta kultura, Moira, bitartekariak, hilak, adur zuria, heriotza, lauburu geldia/gurutzea/arrosetoia (Maskaradetako Jaun-Andereak, osagileak…)
- Gorria/okrea koloreak adierazten duena: Eguzki, sua, eguna, lugorria, esperantza, buztina, metalak, ilberri, heriotzaren ondorengo bizitza sortzear, lauburua eskuinetara (Maskaradan Txerrero eta gainerako gorriak).
Horrekin nahikoa daukagu gure iniziazioa hasteko, Maskaradak bizitzen hasi baino lehen; zeren, gainera, kolore eta zenbaki bakoitzari bere animalia-totema dagokio, etab., geroxeago ikusiko dugunez.
Maskaraden esangura seguruena da solstizioetako erritoak direla, neguaren heriotza eta udaberriaren biziberritzea ospatuz
Zuberoako Maskaradei buruz iritzi aunitz dago, espero zitekeen moduan. Urbeltz beraren arabera, salto-matxinoen izurria gogararazten omen digu; Tx. Hornillaren arabera, nerabeen sarbide-erritoa helduarora… Hori eta haboro ere adieraz dezake, aldi historiko ezberdinen arabera (zeren eta Maskarada ez baita atzo goizekoa).
Baina esangura seguruena da solstizioetako erritoak direla, neguaren heriotza eta udaberriaren biziberritzea ospatuz (V. Aldorf). Hipotesi horixe bera da nagusitzen ari dena Kobetako animalia-irudiei buruz ere, Lumentxako (Lekeitio) koba aurkitu berrian, adibidez.
Izan ere, Maskaradek euskal mitologiaren ziklo osoa antzezten dute, bizian eta zuzenean XXI. mendean; ia sinestezina gaur egungo zibilizazio mendebaldar honetan, naturatik hain urrundua berau. Ez dago erantsi beharrik, ostera, gure arbasoak Naturarekin zein lotuta eta bat eginda bizi ziren jabetzeko.
Badira bi pertsonaia erabat garrantzitsu direnak Maskaradan:
- Zamaltzaina, Maskaradetako pertsonaia zentrala: Beltz eta Gorri da era berean (eta, bitartekari den heinean, baita Zuri ere). Gizakia eta Behorra, arra eta emea aldi berean; zikiratu egiten dute, baina suspertu egiten da; gogoratu Inauterietan garela, landareak “zikiratzeko” unea. Hots, Zamaltzainen pertsonaia Kosmosaren pertsonifikazioa da.
- Anderea, Dama soinekoz jantzita doan mutil gaztea da, hau ere androgino ar-emea, Jainkosa paleolitikoa bezala, eta Mari Anderea bera bezala, izate maskulinoa (Sugaar) asumitzen duena. Lau elementuen andereñoa da –ura, lurra, airea eta sua barne hartzen dituena; eta kobazuloetako zirrikituen artetik, lurpeko eremu hezeetatik, irten eta suzko bola gisara doana airean zehar, bere mendiko bizilekuetara (Dama bere Anbotoko kobara, eta Saindia Iparrekoa ere Oxoçelhaikora, naski).
Horrela, Maskaradetako Andereak –Zamaltzainek bezala- Kosmos osoa hartzen du barne (beltza, zuria eta gorria), heriotza nahiz bizitzaren iturburua delakotz.
Maskaradetako Andereak –Zamaltzainek bezala- Kosmos osoa hartzen du barne (beltza, zuria eta gorria), heriotza nahiz bizitzaren iturburua delakotz. Mari Anderea, ziurrenik, gure hastapenetako kultura, hezkuntza eta lengoiararen andereñoa izan da.
Beraz, Mari Anderea, ziurrenik, gure hastapenetako kultura, hezkuntza eta lengoiararen andereñoa izan da. Neolitoko Andere kosmikoa (Madaleine -15.000 ostekoa-) eta Paleolitoko Andere Gurena (“venus”-25.000).
Horrela, Maskarada hamaika zatikiz ehundako maindirea dugu. Historiaurre urrutiko zatikiek iraun dute, eta pasadizo batzuk bidean ere galdu ditu. Adibidez, aspaldiko pasadizo horietako batean, Kauter-buruaren emaztea haurdun geratzen da ezustez, eta Buhamesaren laguntzari esker, erditu plaza zabalean. Ez-antzeztekoa, nonbait, mende honetan bizi dugun jendarte puritano/hipokritarentzat.
Azkenez, erraz irudika ditzakegu Beltz/Zuri/Gorriei esleitutako animaliak:
- Beltz kolorearen animalia-totemak: sugea, hartza, uroa, bisontea, behorra, orein-emea, aketza, antzara, izokina eta olagarroa.
- Zuri kolorearenak: arkumea, apoa, kirikiñoa, txantxikua; animalia iragarleak (kirikiñoa, mozoloa, kukua, mozorro/zomorroa) eta gorpu-haragijaleak (saia eta basurdea).
- Gorri kolorearenak: aharia, arranoa, tximeleta, erlea, marigorringo; eta animalia-numenak (Akerbeltz eta Zezengorri).
Denak ere Europa indigenoko Jainkosa Neolitikoaren (-8.000~) -eta gure Mariren- animaliak.
Orobat, esan bezala, Maskaradak urtean zeharreko gertakari sozial garrantzitsuena bihurtu dira Zuberoako jendartean: antzezpen horretan bakoitzak, talde bakoitzak nahiz protagonista bakoitzak, zein paper jokatuko duen hautatzen dute aurretiaz eta arreta osoz, eta nortzuek antzeztu pertsonaia bakoitza. Baita maskaradak zein herritatik igaroko diren ere, herri bakoitzeko jendea ere prest egon dadin: urtarrilean Atharratze, Pagola eta Lezantxü bisitatuko dituzte; otsailean, Barkoxe eta Altzürükü; martxoan, Muskildi, Idauze, Ainharbe eta Aloze; eta apirilean, azkenez, Iruri eta Gamere-Zihiga, non aurtengo maskaradei bukaera emango zaien apirilaren 17ko igandean.
Gure herriaren dinamismo kultural indartsu hori kultura politikoaren eremu guzietan ere helazari behar dugu.
Folklorea eremu guzietara zabaltzea.
Folklorea, izenak dioen bezala, herri-jakinduriari dagokio.
Beti harritzen nau gure artean oso ohikoa den esaldi bat entzuteak: “Utzi ezazu folklorea.”
Hala dok Odlok
Oraingo honeta ere BIDEGURUTZEAN aurkitzen duk euskal kultura edo pentsaera.
Plandemia honetan ezer gertatu baduk larriki zaurituta, hori JERDARTE-HURBILDATUSA izan duk larriki gaixotua.
Eta har dezagun kontuta Jendarte-Hurbiltasunean dagoela oinarrituta AUZOA, AUZOLANA eta gure balio guztiak.
Baita ere gure MITOA eTA FOLKLOREA.
Bill Gatesek beste plandemia bat iragarri barri dau.
STOP ELITE HERRI-SUNTSITZAILEARI!!!
Interesgarria Josu, gure artean partekatu beharrekoa, baina galderatxo bat: noiz bilakatu ote ziren andereak jainkosa edo zergatik deitzen diegu jainkosa agian emakumeen garrantzia besterik adieraz lezaketenean?
Koloreena oso interesgarria iruditu zait, beltzarena batipat.
Marija Gimbutas antropologo lituano-estatubatuarrak “Jainkosaren Zibilizazioa” deitzen dio gure Europa indigenoan loratu zen zibilizazio aurre-indoeuroparrari, zeinen arrastotzat hartzen gaituen euskera eta euskaldunon kultura, “miragarriro dirauena” berak literalki esaten zuenez. Marija zendua da, baina bere obrak Nobel Saria merezi zuen (ez dite eman, noski).
Eskura ezazue eta irakurri haren deskubimendu txundigarrien berri. Nekazaritzako lehen Aroan, Eki Europan loratu zen Zibilizaio ederra (Jonia, Bulgaria, Errumania Txekia eta Adriatiko inguruetan, Danubio ibaia eta beronen ibaiadarren inguruak erdigune zirelarik.
Gero Arioen inbasioak etorri ziren (lehenbizi hara, Kaukasoz goitiko estepetatik) eta zibilizazio hura hondoratu zuten
Ondoren Europa osokoa, Iberiara Zeltak etorri zirelarik. Gerlari profesionala. bazterretan heiotza eta sarraskia eragin zutenak.
Eta gero, ETB datorkigu esaten (Almgro-Gorbea eta Santanari megafonoa emanez, euskaldun meldebaldarrok Zeltar ginela eta Baskoiak konkistatu gintuztela. Ez diagu barkatuko “La vasconización tardiaren” pelikula, ETBk, beste bertsioa (guk behin eta berriro eskatu arren, ez ziguna ametitu)
Joniara ere DORIO arioak etorri zituan, eta Dorioen kultura hierakikoak eta matxistak Jonien ANDEREa “aNER/anDROS (gizonezkoa zeruratu zuten)
Beraz, gure mundu jatorrizkoare IRAULI TOTALA.
Nik gure MARIri ez nioke “jainkosa” deitukoo, baizik Andere (“Anderen Zibilizazioa”)
Marija Gimbutasen liburu batzuk gazteleraz ere badira: DIOSAS Y DIOSES DE LA VIEJA EUROPA 7000-3500 a.C. Mitos, Leyendas e imaginería. Ediciones Istmo
Liburu ezin ederragoa
Bai Josu, jakin dut Bill Ateek oso hurbil dagoen patogeno berri baten iragarpena egin duela, jendea telebistaren bidez sartu zutenaz bestelakoa eta dosi bikoitzeko “txertaketa” eskatu du, sei hilabetetan egin beharko dena eta oraingoan inork ihes egin ez dezan. Antza denez kakunak prest ditu baina patogenoaren izenik ez.
Capo de tutti capi-ko-lekuko-tenienteak agindu zehatz eta “egokiak” jaso ditu.
Dualizatuko dute herritarren aurkako datorren gerla klimatikoarekin?
Edo entretenimenduzko mugimendu bat da espero ez dugun arma berri batekin erasotzeko?
Fenomeno batzuk dira…
“ILUN-SEMEAK AZAKARRAGOAK DITUK, ARGI-SEMEAK BAINO” (Nazaretekoa)