Herri jakintza

Irulegiko Eskuaren testuingurua eta esanahi proposamenak aztergai urriaren 7an eta 8an Iruñean

Oraingoan ere herri jakintzari dagokio proposamenak egitea eta lantzea, eztabaida sustatzea eta, denon ekarpenen arteko kontrastearekin, bidea egitea.

5

Patxi Alaña

Gizarte eragilea. iBerba Euskara Zerbitzuak. Deustu

Orain dela 25 urte Mendigorriako Andion herrian (Andelos) topatuko esaldi iberiarrak edo euskeraren bidez iberiera lantzen ari diren ikerleek ez dute iberiar grafiarekiko zaletasuna piztu, Irulegik egin duen moduan. Orain, ordea, euskaldunek iberiera dezifratzeko dugun erantzukizuna mahai gainean jarri da.

Irulegiko eskuaren testua interpretatzeko “ikerle ofizialak” zazpi hilabetetan ez dira ezer adosteko gai izan eta ez dute eztabaida publikoa bultzatu nahi izan. Horrek ez gaitu harritu, 25 urtetan Andiongo esaldiari buruz ere berdin egin dutelako.

Beraz, Andionen esaldiarekin bezala, oraingoan ere herri jakintzari dagokio proposamenak egin eta lantzea, eztabaida sustatzea eta, denon ekarpenen arteko kontrastearekin, bidea egitea, egunen batean zerbait adosten dugun arte.

Dena dela, testua argitzea bezain garrantzitsua da jakitea zergatik oraingoan zabaldu duten Irulegiko Eskuaren informazioa leku guztietan, Euskal Herriko hedabide guztietan, estatuan zein nazioartean. Izan ere, azken hamarkadetan erabat kontrako jarrera izan dute: ezkutatu, isildu, baztertu…, ez soilik Iruña-Veleiaren aferan, baita euskalduntze berantiarraren gaian, zenbaki iberiarren gaian eta beste batzuetan ere bai. Oraingoan zergatik erakutsi eta zabaldu dute? Zergatik?

Hori eta gauza gehiago landuko ditugu Euskeraren Jatorriaren 17. Biltzarrean, urriaren 7an Iruñako Larraona ikastetxean egingo dugun horretan. Hurrengo egunean, 8an, Irulegirako bisita gidatua ere egingo dugu, gai hau hobeto ezagutzeko. Bilkuran, esku famatua lantzeaz gain, orain 30 urte inguru Aranguren ibarrean ere aurkitu zen beste eskuaren idazkuna eta Mendigorriako Andiongo iberierazko esaldia ere aztertuko dira.

Larunbatean, lehendabizi, eskuaren kokapena egingo da ikuspegi historiko eta etnografikotik, Tomas Urzainki eta Odon Ulibarrenaren eskutik. Ondoren, Irulegiko esaldiari buruz zabaltzen ari diren eta gure uste apalean oinarri nahikorik ez duten gai batzuk azalduko dira (T famatua…). Segidan, orain arte jaso diren interpretazio proposamen batzuk ezagutzeko aukera izango dugu: Hartsuaga, Arnaiz, Jaquemot, Arrieta, Thomson, Naberan…

Egitaraua:

URRIAK 7, larunbata, Larraona Ikastetxean

09:45 Sarrera: Irulegiko Eskua: zer gertatu da orain gauzak ondo egiten hasteko?

10:00 Tomas Urzainki Mina: La “Mano de Irulegi” y los contextos históricos

10:40 Odon Ulibarrena Iroz: Irulegiko Eskua en el contexto cultural vasco

11:15 Iberiar grafia Euskal Herrian: zalantzak (T famatua, hizkuntza “baskonikoa”…)

11:45 Atsedenaldia

12:15 Interpretazioak: Juan Inazio Hartsuaga, Antonio Arnaiz

16:00 Interpretazioak: Paulo Arrieta, Josu Naberan

17:30 Interpretazioak:  Miguel Thomson, Antoni Jaquemot…

18:30 Eztabaida – Debatea

19:30 Paleohiztegia: euskeraren eta iberieraren jatorria lantzeko tresna

20:00 Amaiera

URRIAK 8, igandea, Irulegirako bisita gidatua

Bisita gidatua 10:00etan Ilundaingo baserri-eskolaren aparkalekutik abiatuko da. Hiru ordu laurden oinez ibili behar da eta zenbait tokitan nahiko aldatsua da.

Izena emateko:

Zenbatekoa: 40 € (bazkaria eta liburuxka barne). Bazkaririk gabe 25 €. Irulegirako bisita doakoa da.

Laboral Kutxa: ES39 3035-0038-91-0380081747 (abonuan abizenak jarri)

Izena emateko formulario hau betetzea eskertzen da: https://forms.gle/NMj4gprbXs767QzR9

Informazioa: euskerarenjatorria@gmail.com Tel. 663 901 248

Laguntzailea: Iberiar Hizkuntza eta Kultura Elkartea

Nahi baduzu, Independenteak aurrera egin dezan lagundu dezakezu. Idatziz, itzuliz, janariz, irudigintzan, bideogintzan, bertsotan, diseinuan, informatikan, psikologia klinikoan, abokatutzan edo diruz ere bai. Ziberjazarpenari aurre! INDEPENDENTEA LAGUNDU >

Honen harira

5 erantzun “Irulegiko Eskuaren testuingurua eta esanahi proposamenak aztergai urriaren 7an eta 8an Iruñean” bidalketan

  1. Ados nago Juan Martiñegaz.

    Ez naz ni lehenengo esaten duena “kontuz sasi-jakintsuekin” (Bittor Kapanaga esana du aspaldi).

    Are, bada egunotan egin duten aurkikuntza hiper-garrantizko bat, egun Ankara den lurraldeko HATUSSAS, “Hitita
    delakoen hiriburu Ohiane egin barri dutena arkeologoek.

    Hara, hizkuntza fosil idatzizko arrasto txit garrantzitsua aurkitu dute.

    Hititen hizkuntza!
    HITITA herria, izatez, kaukasiar aurre-indoeuroparra ildokoa zan, Sumeria inbaditu zuena (mundu guztiak inbaditzen baitu Tigris eta Eufrates dautzan lurralde hori, dela ibai horiengatik -antxiña, dela petrolioagatik -gaur egun)

    Baina euskaldunon interesa GURE hizkuntzagatikan da.

    Eta espero dut laster hedabideen lerroburuetara igarotzea, zeren notizia-bonba dugu hau:
    Orain, 2023. urte honetan deskubritzea antzinako euskeraren bertsio kaukasoko orain arte galdua!!!!

    Horrek gauza asko argitzen baitu: Sumeriako euskal erroak (Ur, Uruk, Mari, Lagash… eta abar, eta bertze hainbat historia…

    HAR KONTUTAN ANTZINAKO EUSKERA KAUKASIKO ASPALDI DESAGERTUA AURKITZEA esan nahi duela!
    Ez gehiago ezta gutxiago!!

  2. Arrazoi soa Pako Aristik: “Herria hil delako hiltzen da hizkuntza. Herri izatearen “sentimendu” hori iraungi delako”.

    Eta nik erantsiko nuke: “kanpoko zelaian jokatzea (hots, KONSTITUZIO INPERIALAREN joko-zelaian) onartzen dugulako.

    Eta hor ez noa ekuin ezkerrak bereiztera, zeren gaitz endemikoa izan daiteke jokabide hori. Gaitz endemikoa den bezala EE.BBen Alderdi “Demokrataren” jokozelaian jokatzea.

    “KONSTITUZIOA, ez dabil ondo nazioa” esaten zuten gure arbasoek; edota “Sindikatua, zikin hatoa”, Sindikatu bertikalaren garaian.
    Haiek bai arrazoia.

    Bada, behin nir ere erran nuena: euskera eta euskal kultura ez da hilgo berez duenagatik (sekulako altxorra baitu), bazik eta euskaldunok hartaz daukagun ez-jakintzagatik.

    Eta jabetu behar dugu, ezen ez-jakintzaren industria txit potentea dugula Euskal Herrian berton, urutirago joan gabe: bertoko Erakunde Publikoetatik hasita: ETB-1 eta ETB-2; EHU/UPV; EUskaltzaindia, euskera ez zaintzeagatik (ikus IRUÑA-VELEIAkoa, adibidez); “en fin”

  3. HAU DA ARRAZAKERIAREN KONTRA
    MANIFESTAZIOA ZEREN ETA
    LUCRECIARI ESKAINI NAHI IZAN NION
    OLERKI XAMUR ETA LABUR BAT.
    ETA ESTATUAREN
    SEGURTASUN INDARREN KONTRA
    PANFLETO BAT ATERA ZITZAIDAN
    POLITIKARI GUZTIAK
    FALTSUAK BAITIRA.
    KOLORE BIZIA,
    ARRAZAKERIAREN KONTRA.
    KOLORE GUZTIAK,
    FAXISMOAREN KONTRA.
    KOLORE BIZIA,
    XENOFOBIAREN KONTRA.
    KOLORE GUZTIAK,
    FALTSUKERIAREN KONTRA.

    HAINBESTE KOLORE IKUSI ETA GERO
    INORK ERRAN ZUEN: KOLORE BATUA!
    DESPISTATU BATEK ORDUAN BENETTON
    JERTSEI BAT EROSI ZUEN BENETAN.
    ETA GALDETZEN BADIDAZU
    ZEIN KOLORE NAHIAGO DUDAN
    BADAKIZU NIRE ERANTZUNA:

    KOLORE BIZIA,
    ARRAZAKERIAREN KONTRA.
    KOLORE GUZTIAK,
    FAXISMOAREN KONTRA.
    KOLORE BIZIA,
    XENOFOBIAREN KONTRA.
    KOLORE GUZTIAK,
    FALTSUKERIAREN KONTRA.

    TXANPONA BOTATZEA BEZALA BALITZ
    IPARRA ALA HEGOA,
    GERLA KULTURALA.
    ANAI-ARREBAK DEFENDATUKO DITUGU
    AFRO-EUSKALDUNAK GARELA,
    EZ AHAZTU.
    ALI, MOHAMED, KEPA, ISMAEL
    ETA ZIMBAWEKO TRIBU GUZTIAK,
    MIXERIA ERASOTUKO DUGU.

    KOLORE BIZIA,
    ARRAZAKERIAREN KONTRA.
    KOLORE GUZTIAK,
    FAXISMOAREN KONTRA.
    KOLORE BIZIA,
    XENOFOBIAREN KONTRA.
    KOLORE GUZTIAK,
    FALTSUKERIAREN KONTRA.
    N.G.

  4. POLITIKARI GUZTI-GUZTIAK “FALTSUAK” OTE?

    DENAK BERDIÑAK OTE?

    Ni “DENAK-BERDIÑATASUN” ustearen kontra egon naiz beti, zeren uste baitut ez dagoela munduan ustezko “denak-berdintasunik.
    Ez baita sortzen berdin-berdinik dan amaten semerik.

    Eta orain, 2023. urtean sinestu behar al du, jada 81 urtekin, “POLITIKARI GUZTIAK BERDINKI FALTSUAK” direla? ez eidazue eman halako desgusturik, please, faborez, mercedes… por favor, tank you

Utzi iruzkina

Azken artikuluak